Czym jest employer branding i jaką strategię przyjąć

sukces-firmy

Employer branding w ostatnich latach stał się pojęciem dość powszechnie używanym. Dostrzeżenie zależności między wizerunkiem firmy a jej sukcesem na rynku zaowocowało rozpoczęciem działalności na rzecz rozwoju employer brandingu. Czym jest employer branding i od czego zacząć jego wdrażanie?

Definicja employer brandingu

W zrozumieniu czym jest employer branding pomocne jest równanie:

fundamenty-employer-brandingu

 

Powszechnie terminem employer branding określa się wszelkie działania i te dokonywane wewnątrz firmy jak i na zewnątrz, które mają na celu zbudować markę oraz spójny i pozytywny wizerunek pracodawcy zarówno wśród obecnych jak i potencjalnych pracowników.

Wewnętrzny employer branding przede wszystkim skupia się na aktualnych pracownikach firmy, ich możliwościach rozwoju, tworzeniu dobrych warunków pracy. Wszelkie działania tego typu mają na celu zaangażowanie pracowników w dynamiczny proces budowania marki, tak, by dużo oni wiedzieli o firmie i z nią się identyfikowali stając się ambasadorami marki.

Zewnętrzny employer branding zakłada tworzenie atrakcyjnych ofert pracy skierowanych do potencjalnych pracowników, którzy w przyszłości mogą zasilić szeregi firmy. Jak wiadomo, im bardziej atrakcyjna oferta (z zobowiązań której pracodawca jest w stanie się wywiązać) tym przyciąga większą liczbę wartościowych pracowników. Ma to szczególne znaczenie biorąc pod uwagę fakt, że to właśnie pracownicy są prawdziwym potencjałem firmy.

Jak tworzyć strategię employer branding

Aby móc poważnie myśleć o employer brandingu w firmie trzeba sobie uświadomić, iż jest to inwestycja długoterminowa. Zawsze tego typu działania muszą być zaplanowane. W procesie tym dużą rolę odgrywa kadra zarządzająca, a w szczególności dział personalny. Aby móc zbudować pozytywny wizerunek firmy potrzebne są działania mające na celu zatrzymanie wartościowych pracowników w firmie i sprawienie, by mieli o niej pozytywną opinię poprzez:

  • docenianie ich pracy
  • wspieranie pasji
  • przedstawienie jasnych zasad awansu
  • wskazanie możliwości rozwoju
  • kontrolowanie poziomu satysfakcji z pracy i utożsamiania się z firmą
  • wpajanie pracownikom idei społecznej odpowiedzialności biznesu.

Mając w firmie lojalnych, zaangażowanych pracowników warto wspólnie zająć się definiowaniem marki, jej wartości, rozumienia przez pracowników. Następnym etapem będzie konfrontacja pożądanego wizerunku firmy z tym zastanym i określenie czynników, które wpływają na atrakcyjność firmy. W tym celu warto przeprowadzić ankiety, wywiady itp. wśród grup docelowych czyli przede wszystkim studentów oraz profesjonalistów. Określenie wizerunku na zewnątrz firmy jest kluczowe dla dalszych działań na zewnątrz.  Bardzo ważne dla pozytywnego wizerunku  firmy jest jej obecność w Internecie. Aby móc rozwiązać problemy związane z czarnym PR-em istotne jest tworzenie atrakcyjnych ogłoszeń rekrutacyjno-wizerunkowych. Wiele firm w tym celu stawia na nowoczesne technologie, które zastępują komunikację bezpośrednią, Dzięki wykorzystaniu szans jakie dają dziś portale społecznościowe oraz komunikatory internetowe możliwe jest pozyskanie talentów przy maksymalnym ograniczeniu kosztów własnych. Ciekawym pomysłem oprócz tworzenia atrakcyjnych ofert rekrutacyjnych jest również uruchomienie programu praktyk dzięki którym młode osoby, które wezmą w nich udział będą mogły podzielić się z innymi swoimi doświadczeniami z czasu ich trwania. Tu jednak potrzebne jest prawdziwe zaangażowanie i poważne podejście do praktykantów ze strony pracowników przedsiębiorstwa. Tylko w tych firmach, w których praktykanci będą traktowani na równi z pracownikami mogą otrzymać od nich pozytywną opinię.

Zrozumienie czym jest employer branding  i jak duże ma on znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstwa to pierwszy krok w stronę sukcesu. Pozytywny wizerunek firmy jest w stanie przyciągnąć na jej łono najlepszych specjalistów, a co za tym idzie pozwala zdobyć przewagę konkurencyjną. Dobrze prowadzona polityka personalna w firmie oraz efektywna komunikacja to więcej złożonych aplikacji, większa możliwość wyboru wartościowych pracowników i mniejsze koszty rekrutacji.