Efektywne zarządzanie czasem

Wkładając do słoika w pierwszej kolejności duże kamienie, potem mniejsze, a na końcu piasek, człowiek jest w stanie zmieścić dużo więcej materiału, aniżeli gdyby te same przedmioty umieszczał w innej kolejności. Podobnie w życiu codziennym, wykonując w pierwszej kolejności najistotniejsze zadania, można zaoszczędzić sporo czasu na rzecz innych, lżejszych czynności.

Efektywne zarządzanie czasem a słoik

Wypełniając w pierwszej kolejności słoik piaskiem, a w drugiej kamyczkami, nie trudno wywnioskować, że dla tych ostatnich na pewno zabraknie miejsca. Jednak odwracając kolejność, kiedy pierwszeństwo będą miały duże kamyki, potem kamyczki i na końcu piasek, mimo iż słoik wydawałby się zapakowany po wypełnieniu go kamykami, to pozostało w nim sporo miejsca dla mniejszych kamyczków i piasku. Efektywne zarządzanie czasem przypomina właśnie taki słoik. Zaczynając dzień od wykonywania najważniejszych rzeczy, poprzez mniej istotne, by na końcu podejmować się tych najbardziej trywialnych – zobaczysz, że jesteś w stanie wszystko zmieścić w codziennym porządku swoich zajęć.

 

efektywne zarzadzanie czasem

 

Priorytety w zarządzaniu czasem

Efektywne zarządzanie czasem, wymaga umiejętności wyznaczania priorytetów. Musisz być w stanie wskazać, które zadania są najważniejsze, a które możesz odłożyć na później lub nie robić ich wcale. Dla przykładu: załóżmy, że twój dzień roboczy składa się z zadań tj. napisanie ważnego raportu, odpowiedzenie na maile, telefony oraz napisania konspektu maila. Jeśli zaczniesz od odpowiadania na wiadomości, a nie wiesz jak skutecznie zarządzać mailami w pracy zwyczajnie może ci zabraknąć czasu na napisanie raportu. Z kolei zaczynając od napisania raportu, będziesz miał czas zarówno na tworzenie konspektu maila, jak i na odpowiadanie na inne wiadomości i telefony.

 

Efektywne zarządzanie czasem poprzez koncentrację

Aby osiągnąć swój cel, w pierwszej kolejności, musisz maksymalnie ograniczyć rzeczy które cię rozpraszają. Kiedy pracujesz nad ważnym projektem zamknij drzwi, telefon ustaw na automatyczna sekretarkę i skup się na swoim aktualnym zadaniu. W ten sposób wszystkie istotne czynności wykonasz szybko i będziesz miał więcej czasu na prostsze i milsze zajęcia.

 

Zarządzaj czasem z uśmiechem na twarzy

W celu efektywnego zarządzania swoim czasem, powinieneś zawsze zostawiać sobie przestrzeń na inne, mniej istotne rzeczy do zrobienia oraz na przyjemności. Ważne jest jednak by pamiętać o wyżej wspomnianej kolejności zajmowania się poszczególnymi zadaniami. Jeśli zajmiesz się najpierw tymi łatwiejszymi, zabraknie ci czasu na zrobienie tych najważniejszych. Nie zapominaj jednak o relaksie – wypoczęty będziesz w stanie efektywniej pracować. Teoria słoika dotycząca efektywnego zarządzania czasem, sugeruje konieczność posiadania przestrzeni na piasek, którym są właśnie takie chwile.

Założenia wyżej opisanej teorii zarządzaniem czasem, bazują na konieczności wyznaczania priorytetów. Postępowanie zgodnie z tym wzorcem, pozwoli ci z jednej strony wywiązywać się z najważniejszych zadań, a z drugiej cieszyć się możliwością wygospodarowania chwil na przyjemności.