Social media w firmie – blokować czy propagować?

Według najnowszych badań, większość firm w Stanach Zjednoczonych blokuje swoim pracownikom dostęp do Internetu. A ściślej rzecz ujmując

  • 54% firm całkowicie zabrania korzystania z portali społecznościowych
  • 19% organizacji pozwala na wspieranie się social mediami, ale tylko wtedy, gdy dana czynność wynika z konieczności wykonywania pracy
  • 16% pracodawców zezwala swoim podwładnym na sporadyczne korzystanie z social mediów
  • 10% firm daje swoim pracownikom wolną rękę, co do odwiedzania  portali społecznościowych w godzinach pracy

Jak na ironie losu, 94% firm biorących udział w wyżej opisanym badaniu, inwestuje spore sumy pieniędzy właśnie w social media.

Czy blokować dostęp do social media w pracy?

W opinii wielu znawców biznesu, firmy nie powinny blokować swoim pracownikom dostępu do social mediów. Do najczęściej przytaczanych przez nich argumentów należą:

1. Nie blokuj… bo social media zapewniają pracownikowi niezbędny odpoczynek

 Każdy potrzebuje przerw w pracy, a przeglądanie Facebooka lub wysłanie kilku twittów, nie odbiega czasowo od serfowania po sieci, czy czytania maili. Dowiedziono, że w firmach ograniczających dostęp do social mediów, pracownicy często dzielą się na 2 grupy: tych, którzy starają się obejść narzuconą blokadę i tych, co w zamian za brak dostępu do Facebooka, piją po 10 kaw dziennie. Tym samym, najlepszym wyjściem, wydaje się pozwolenie pracownikom na oderwania się od żmudnych obowiązków, przy użyciu social mediów.

2. Nie blokuj, gdyż…aby poznać social media, należy ich używać

Skuteczne i mądre prowadzenie polityki social media w firmie wymaga praktyki. Firmy, w których dostęp do portali społecznościowych mają tylko osoby ściśle związane z marketingiem, często dużo tracą. Warto pamiętać, że limitując liczbę odbiorców, równocześnie ogranicza się ilość potencjalnych pomysłodawców. Często bywa tak, że osoba z pozoru niezaangażowana w tematykę social mediów, okazuje się w odpowiednich okolicznościach ich ekspertem.

3. Ponadto...Social media  są narzędziem do rozwiązywania problemów w firmie

Bywa, że rozwiązanie jakiegoś problemu w pracy, wydaje się nie do zrealizowania. W takich sytuacjach pomocne okazują się właśnie social media. To, co pracownikowi może wydawać się nie do rozwiązania, to często jego znajomym na Twitterze czy Linkedln, może się wydać banalnie proste. Warto, więc nie blokować dostępu do social media.

 

4. Liczy się także...Marketing  firmy za pośrednictwem Internetu (social media)

Niemalże każdemu pracodawcy zależy na tym, aby jego pracownicy za pośrednictwem social mediów, wychwalali miejsce swojej pracy. Innymi słowy, istnieje spore prawdopodobieństwo, że w zamian za nadanie dostępu swoim pracownikom do korzystania z social mediów, produkuje się potencjalnych reklamodawców własnej organizacji. Znowu..Warto nie blokować dostępu do social media.

Oczywiście istnieje również szereg minusów, dotyczących korzystania z social mediów w miejscu pracy. Nie od wczoraj się słyszy o ludziach aktualizujących swój status na Facebooku co 10 minut, narzekających na pracę czy obrażających firmowych klientów. Takie zachowania w oczywisty sposób oddziaływają negatywnie zarówno na pracownika, jak i na organizację. Jednakże sympatycy social mediów wierzą, że można zapobiegać takiemu stanowi rzeczy min. poprzez ustalenie i uświadomienie pracownikom jasnych reguł, co do korzystania z social mediów, zamiast blokować do nich dostęp bez uprzedzenia.

Jeżeli jednak natkniesz się na pracownika, który pomimo ustalonych zasad, nieustannie korzysta z social mediów  i co gorsze, skarży się za ich pośrednictwem na swoją pracę, zamiast blokować dostęp do portali społecznościowych, zadaj sobie raczej pytanie, czy na pewno potrzebujesz takiego człowieka w swojej organizacji?