Stres w pracy - przyczyny i objawy

Poniższy tekst pomoże ci zrozumieć stres w pracy, wskazując przyczyny jego powstawania i towarzyszące mu objawy. Pamiętaj, że umiarkowany stres z reguły wpływa pozytywnie na poziom motywacji, natomiast za dużo stresu może negatywnie odbić się na twoim zdrowiu i poczuciu wartości.

Objawy stresu to zazwyczaj kombinacja symptomów fizycznych i psychicznych. Każdy z nas reaguje inaczej na obowiązki i okoliczności w pracy, jednakże na przestrzeni lat udało się stworzyć listę najczęściej występujących objawów stresu u większości ludzi.

Stres w pracy - objawy

Czy jesteś pod wpływem stresu w pracy? Do najczęstszych objawów stresu należą:

  • uczucie niepokoju, frustraji i złości
  • uczucie, że sprawy ciągną się za tobązestresowany pracownik
  • osłabiona koncetracja i problemy z pamięcią
  • opieszałość w podejmowaniu decyzji
  • bóle głowy, palpitacje i uczucie gorąca
  • suchość w ustach i trzęsące się ręce
  • obgryzanie paznokci
  • problemy ze spaniem
  • palenie i picie kawy w nadmiarze
  • tiki, takie jak drapanie itp.
  • depresja i myśli samobójcze
  • bóle w klatce piersiowej
  • problemy z jedzeniem
  • problemy z wypróżnianiem
  • pogorszenie się stanu skóry
  • brak zainteresowania życiem seksulanym


Stres w pracy - przyczyny
 

Niewątpliwie, stres w pracy jest rezultatem mnogości czynników, które będą się różnić w zależności od wykonywanej pracy, typu organizacji, czy też ludzi, z którymi masz do czynienia. Do najczęstszych przyczyn stresu w pracy można zaliczyć:

  • Rodzaj pracy jaki wykonujesz, w szczególności: nadmiar godzin i obowiązków, rzadkie przerwy, rodzaj zadań, który nie pokrywa się z twoimi zdolnościami i zainteresowaniami, brak celu w pracy,
  • Proces podejmowania decyzji - bycie omijanym albo zbyt duża odpowiedzilność
  • Brak wsparcia od kolegów i zarządzających, mieszane oczekiwania co do twojej osoby
  • Obawy o pracę i bezpieczeństwo
  • Brak możliwości rozwoju i awansu
  • Praca w szkodzących dla zdrowia warunkach

W sierpniu 2012 roku zostało Bank Danych przeprowadził badanie mające na celu ustalenie najczęstszych przyczyn stresu w pracy wśród inżynierów, a o to wyniki:

 

Jak odnaleźć przyczyny stresu?

Jeżeli nie jesteś pewien co powoduje stres w pracy, zacznij prowadzić dzienniczek stresu, i uważnie śledź czynniki wyzwalające stres. Każdego dnia zanotuj:

  • zadania i obowiązki, których się podjąłeś
  • jak się czujesz na początku dnia i jakie jest twoje nastawienie
  • dokładny czas i okliczności kiedy twój humor się zmienia
  • czy unikałeś pewnych ludzi i zadań?
  • każde zdarzenie, które prowadzi do nieprzyjemnych odczuć
  • jak się czułeś pod koniec dnia - jak oceniasz swoje osiagnięcia?
  • czy wziąłeś pracę do domu? - dosłownie albo jako zmartwienia
  • czy za dużo wymaga się od ciebie niż jestes w stanie wykazać?
  • czy obawiasz się, że mozesz zostać zwolniony?
  • czy konkurowanie z innymi wpływa na pogorszenie się twojego nastroju?
  • czy czerpiesz przyjemnosć ze swojej pracy?

Rozpoznawanie stresu w pracy jest koniecznością, jeżeli w zadowoleniu chcesz wykonywać swoje obowiązki i czerpać przyjemność z własnych osiagnięć. Stres dla każdego znaczy coś innego, jednakże gdy jego poziom wzrośnie do momentu, w którym przeszkadza ci on czuć się pozytywnie, może to znaczyć, że nadszedł czas na rozmowę z menedżerem na szczeblu organizacyjnym (np.redukcja godzin pracy) lub pora na pogłębienie wiedzy z zakresu technik relaksacyjnych.