Budowanie własnej marki czyli personal branding w praktyce

spotkanie branżowe

Budowanie własnej marki czyli personal branding lub selfbranding stał się ostatnio tematem numer jeden – szczególnie w kontekście poszukiwania pracy i pozycjonowania się na rynku zawodowym, w swojej branży. To nic innego jak budowanie własnej reputacji, swojego wizerunku w określonej dziedzinie. Dlaczego akurat teraz stał się na topie?

Moim zdaniem zaczęliśmy dostrzegać, że bez tego trudniej jest odnosić sukcesy, być dostrzeżonym – wszak konkurencja (przynajmniej w niektórych branżach) jest ogromna. Drugi powód to upowszechnienie się mediów społecznościowych, które stały się skutecznym narzędziem do budowania własnej marki. Ale jak mawiał A. Mackenzie przyczyną każdej porażki jest działanie bez planowania, zatem od czego zacząć?

Plan działania:

1. Odpowiedz sobie na trzy najważniejsze pytania:

- O czym marzę? Co jest moim celem na najbliższe 5 lat życia zawodowego? W jakim kierunku chcę podążać?

- W jakim miejscu teraz jestem? Co już osiągnęłam/osiągnąłem?

- Jak opisałby mnie mój obecny i poprzedni szef/szefowa? Jak opisaliby mnie moi współpracownicy (plus ewentualnie podwładni)?

Ta refleksja jest niezbędna, aby ustalić nasz obecny status oraz zaplanować kierunek dalszych działań i wyznaczyć cel - im bardziej sprecyzowany tym lepiej. Najważniejsze jest określenie, co ja chcę osiągnąć podejmując działania wzmacniające mój wizerunek- w jakich kręgach, kiedy? Jak każdy cel i ten powinien być według zasady SMART: sprecyzowany, mierzalny, ambitny, realistyczny i określony w czasie.Zaplanuj jakich narzędzi i kanałów komunikacji możesz użyć. Pamiętaj szczególnie o wykorzystaniu potęgi mediów społecznościowych - tych najbardziej popularnych tj. LinkedIn, Goldenline, Profeo, Google Plus, Facebook, Twitter (uzupełnij swoje profile szczegółowo, używając słów kluczowych, które ułatwią rekruterom wyszukanie cię w sieci oraz nie zapomnij o imporcie listy kontaktów). Może własny blog? Może aktywność na wybranych forach branżowych (spisz listę tych „miejsc” online, które warto odwiedzać, pisać swoje opinie/komentarze, budować swój profesjonalny wizerunek).

2. Pomyśl w jakich wydarzeniach branżowych warto wziąć udział? Może wygłosić prelekcję? Ważne, aby zdobywać wiedzę na temat trendów panujących w branży, plus (oczywiście w przerwach kawowych) poznawać jak najwięcej nowych osób i budować własną sieć networkingową.

3. Zbieraj wizytówki, kontakty, bądź otwarty na nowe znajomości – nawet spoza branży. Wymieniaj swoje opinie, bądź ciekawy innych –poza prozaicznym powodem poszerzania horyzontów może ci się przydać wiedza spoza twojej branży lub czyjaś rekomendacja.

4. Bądź KONSEKWENTNY - personal branding- nawet ten najbardziej oryginalny, prowadzony intensywnie i zakrojony na szeroką skalę wymaga czasu. Pierwsze efekty dostrzeżesz po kilku miesiącach swoich aktywności, a czasem dopiero wtedy kiedy będziesz zmieniał/zmieniała pracę.

5. Działaj REGULARNIE (wymaga tego przede wszystkim aktywność w mediach społecznościowych, na forach, w blogosferze – dopiero ta regularna ma szansę być dostrzeżona – min. kilka wpisów w tygodniu) i SPÓJNIE (aby uniknąć tzw. „rozwodnienia” marki).

Personal branding a poszukiwanie pracy

Osoby poszukujące pracy zapominają często, że budowanie marki zaczyna się od stworzenia atrakcyjnych, przykuwających uwagę i profesjonalnych aplikacji. Spotkałam się wielokrotnie z bardzo niestandarowymi layotami i formami CV, ale nie wszystkie sprawiały wrażenie profesjonalnych. Sztuką jest stworzyć aplikację zapadającą w pamięć, ale jednocześnie pozostającą stonowaną i profesjonalną. CV w postaci gry planszowej, video cv, cv graficzne, cv w postaci wykresów, cv w postaci prezentacji – wszystkie formy i pomysły dozwolone, ale pod warunkiem że dopasowane do naszej branży – np. wszystkie zawody kreatywne. Poza samą formą i wyglądem liczą się jeszcze detale:

- adres mailowy – profesjonalny, składający się z imienia i nazwiska

- profesjonalne zdjęcie (choć nie jest wymagane warto o nim nie zapominać)

- linki do swoich profili w mediach społecznościowych (fakultatywnie)

- swoje portfolio czy dokładniejszy opis zrealizowanych ciekawych projektów

- referencje – choć nie zawsze wymagane, zawsze są mile widziane

- oczywista oczywistość czyli poprawność językowa i leksykalna.

Proaktywność w działaniu

W budowaniu własnego wizerunku jest jak z tworzeniem wizerunku marki czy produktu – tyle, że sami sobie jesteśmy project managerem i wykonawcą swojego planu. Wiele zależy od stopnia naszej PROAKTYWNOŚCI – ludzie proaktywni sami kreują swoją rzeczywistość, a nie tylko reagują na nią tak jak ci reaktywni. Wykazują inicjatywę, podejmują działanie, np. sami kontaktują się z potencjalnym pracodawcą, wyszukują szkolenie podnoszące ich kompetencje, wyszukują luki kompetencyjne na rynku pracy i monitorują zapotrzebowanie rynku pracy na konkretnych specjalistów. To najczęściej kandydaci z tzw. wewnętrznym poczuciem kontroli (czyli z przekonaniem, że to ode mnie zależy to co się wydarzy, a nie od ślepego losu, szczęścia lub jego braku). Rzadziej też popełniają tzw. podstawowy błąd atrybucji – czyli na przykład przyczynę swojego niepowodzenia przypisują czynnikom zewnętrznym lub osobom trzecim.

budowanie własnej marki

Podsumowując pamiętaj, że personal branding staje się obecnie koniecznością i bardzo pomaga w budowaniu własnej ścieżki kariery i rozwoju. Wymaga systematyczności, kreatywności, zaangażowania i proaktywności, ale właśnie te cechy predestynują sukces, szczególnie ale nie tylko, w aspekcie zawodowym.

personal branding w praktyce

Na postrzeganie naszej marki wpływają inne marki. W życiu zawodowym są to głównie marki ukończonej uczelni lub poprzedniego pracodawcy, która może pomóc w znalezieniu wymarzonej pracy.