Tworzenie połączeń- sekret kreatywności, inteligencji i myślenia naukowego

jak-zwiększyć-swoją-kreatywność

Zdobywanie wiedzy to podstawa rozwoju, dlatego tak często podkreśla się jej znaczenie. Wiedza sama w sobie jest jednak martwa jeśli nie jest nieustannie wzbogacana i konfrontowana z nowymi doświadczeniami. W świetle badań tworzenie połączeń między tym co znane, a tym co nowe to sposób na zwiększenie kreatywności i wzrost poziomu inteligencji.

Każdego dnia jesteśmy zalewani nowymi informacjami, które płyną do nas różnymi kanałami. Jeśli nie zostaną one połączone z innymi, posiadanymi już przez nas informacjami są bezużyteczne.

Rysownik Hugh MacLeod w niezwykle prosty i jednocześnie ciekawy sposób zobrazował różnicę między wiedzą samą w sobie a doświadczeniem:

wiedza-a-doświadczenie

Źródło: https://twitter.com/buffer/status/423592231371833345/photo/1

Dlaczego tworzenie połączeń w mózgu jest tak ważne?  Jak zwiększyć swoją kreatywność i podnieść poziom inteligencji?

Inteligencja a połączenia w mózgu

Wielu ludzi zadaje sobie pytanie co sprawia, że ludzie są inteligentni. Liczne badania potwierdzają, że poziom inteligencji jest ściśle związany z ilością i jakością fizycznych połączeń w mózgu. Jak wynika z analiz przeprowadzonych w California Institute of Technology inteligencja nie jest czymś, co można wskazać w określonej części mózgu. Badania jednoznacznie pokazują, że mózg pracuje w systemie rozproszonym. To, co zwyczajowo nazywamy ogólną inteligencją nie zależy od konkretnych obszarów w mózgu, ale od całości funkcjonowania mózgu. Obszary w mózgu, ważne dla ogólnej inteligencji, według badań znajdują się w kilku konkretnych miejscach w mózgu. Spoglądając do wnętrza mózgu można dostrzec związki między tymi regionami, które są szczególnie ważne dla ogólnej inteligencji. Tym samym badania te wspierają teorię, która mówi o tym, że ogólna inteligencja opiera się na zdolności mózgu do integracji różnych rodzajów procesów takich jak np. pamięć robocza. Prowadzone na Washington University badania wykazały ponadto, że z ogólną inteligencją człowieka ma związek również połączenie z konkretnym obszarem kory przedczołowej. Opublikowane w Journal of Neuroscience ustalenia to nowe podejścia do zrozumienia ludzkiej inteligencji. Michael W. Cole, badacz na Washington University wskazując na analizy danych sugeruje, że na podstawie łączności z określoną częścią kory przedczołowej można przewidzieć czy ktoś jest inteligentny. Innymi słowy badania wykazały, że inteligencja ma częściowo związek z obszarami o wysoko funkcjonującymi, a częściowo z  komunikacją z innymi regionami w mózgu.

Kreatywność- dlaczego nic nie jest oryginalne

Tworzenie połączeń między posiadanymi już a nowymi informacjami to jeden ze sposobów na zwiększenie kreatywności. Steve Jobs jest tą osobą, do której wielokrotnie się odwołujemy, kiedy mówimy o kreatywności i innowacyjności. Pytany o to jak zwiększyć swoją kreatywność odpowiada- ,,połączyć rzeczy". W jego opinii, gdyby zapytać kreatywnych ludzi jak oni coś zrobili to poczują się zapewne trochę zakłopotani, gdyż czują, że oni nie tyle coś zrobili, co zobaczyli. Zdaniem Jobsa kluczem do tego, by dokonywać wielu szybkich połączeń w mózgu jest doświadczenie. Ludzie sukcesu osiągnęli to, co osiągnęli, gdyż potrafili połączyć nowe doświadczenia z tymi, które już mieli i zsyntezować je. Austin Kleon z kolei, autor książki na temat tego jak korzystać z pracy innych aby zainspirować się do tworzenia czegoś własnego (Steal Like An Artist) pisze o podstawowym pytaniu jakie zadaje się artyście, a mianowicie skąd czerpie on pomysły. Jego zdaniem szczery artysta odpowie od razu: ,,Ja je kradnę”. W swojej publikacji autor mówi o tym jak zwiększyć swoją kreatywność poprzez pracę z innymi ludźmi. Maria Popova natomiast jest jedną z tych osób, które podkreślają znaczenie tzw. ,,kombinatorycznej kreatywności". Teza mówiąca o tym, że kreatywność jest kombinatoryczna zakłada, że żaden z pomysłów tak naprawdę nie jest oryginalny. Każdy opiera się na tym, co już było wcześniej. W tym rozumieniu akt tworzenia odbywa się poprzez zbieranie inspiracji, wiedzy i doświadczenia  w ciągu całego naszego życia, a następnie poprzez ponowne użycie ich do tworzenia nowych kreacji. W ten sposób tworzenie czegoś nowego można porównać do zabawy klockami lego. Im więcej mamy bloków, im bardziej zróżnicowane kształty i kolory tym bardziej interesujące budowle jesteśmy w stanie zbudować. Jeśli mamy tylko jeden kształt i kolor to liczba kombinacji, które możemy stworzyć znacznie nas ogranicza, nawet jeśli dotyczy to tylko jednej dziedziny wiedzy. Znaczenie korzystania z różnych dyscyplin, krzyżowanie ich w celu tworzenia nowych kreacji powtarza się w prawie każdej dziedzinie życia. Wniosek: nic nie jest oryginalne. Każdy nowy pomysł jest remiksem jednego lub kilku pomysłów, które były wcześniej.

Podobnie jest jeśli chodzi o odkrycia naukowców. Zawsze fundamentalne znaczenie ma tworzenie połączeń między punktami wiedzy. Tak jest we wszystkich dziedzinach wiedzy. W The Art of Scientific Investigation Cambridge University profesor WIB Beveridge pisze, że naukowcy, którzy osiągnęli sukces byli osobami o szerokich zainteresowaniach. Często właśnie te szerokie zainteresowania doprowadziły ich do oryginalności. Zasugerował też, że naukowcy aby zwiększyć swoją kreatywność powinni wychodzić poza swoja dyscyplinę wiedzy. Dzięki temu będą mieli szerszy zakres punktów wiedzy, które można połączyć, gdy będzie ku temu okazja.

Jak rozpocząć wykonywanie połączeń i stać się bardziej kreatywnym

Poniżej kilka wskazówek dla ciebie na temat tego jak zwiększyć swoją kreatywność i dokonywać nowych połączeń:

  • Dodaj do swojego aktualnego zasobu wiedzy nowe doświadczenia.

Im więcej ich masz tym więcej jesteś w stanie dokonać połączeń. Zacznij od czytania więcej i odkrywania nowych sposobów gromadzenia wiedzy np. poprzez podróżowanie. Istotę doświadczania nowych rzeczy dobrze tłumaczy badacz, dr Duezel. Jego zdaniem tylko całkowicie nowe rzeczy powodują silną aktywność w obszarze śródmózgowia.  Próbując czegoś nowego i wymuszając delikatne przeciążenie mózgu można mieć ogromny wpływ na poprawę aktywności.

  • Śledź wszystko, zwłaszcza pod prysznicem.

Jak radzi Austin Kleon jeśli chcesz zwiększyć swoją kreatywność noś notatnik lub telefon ze sobą wszędzie i notuj. Nie oczekuj, że twój mózg wszystko zapamięta: notuj ważne pomysły i koncepcje. Możesz to robić nawet pod prysznicem, zwłaszcza, że zgodnie z najnowszymi badaniami prysznic jest miejscem, w którym stajemy się bardziej twórczy.

  • Codziennie przeglądaj swoje notatki- metoda Benjamin Franklina

Benjamin Franklin znany był ze swojej chęci do samodoskonalenia. Codziennie wykonywał zadania według ściśle określonego schematu, w którym wydzielał czas na spanie, posiłki i pracę. Każdego wieczoru opisywał on swój dzień w notatniku odpowiadając na jedno proste pytanie: Co dobrego zrobiłem dzisiaj? Niegdyś była to jedna z jego najlepiej strzeżonych tajemnic. Tobie takie przeglądanie często swoich notatek może pomóc przywołać je w odpowiednim momencie.

Na podstawie: Blog.bufferapp.com

Additional uncaught exception thrown while handling exception.

Original

PDOException: SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 UPDATE command denied to user 'edulider_baza'@'10.0.78.10' for table 'node_counter': UPDATE {node_counter} SET daycount=daycount + 1, totalcount=totalcount + 1, timestamp=:db_update_placeholder_0 WHERE ( (nid = :db_condition_placeholder_0) ); Array ( [:db_update_placeholder_0] => 1512970645 [:db_condition_placeholder_0] => 686 ) in statistics_exit() (line 73 of /home/edulider/www/modules/statistics/statistics.module).

Additional

PDOException: SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 INSERT command denied to user 'edulider_baza'@'10.0.78.10' for table 'watchdog': INSERT INTO {watchdog} (uid, type, message, variables, severity, link, location, referer, hostname, timestamp) VALUES (:db_insert_placeholder_0, :db_insert_placeholder_1, :db_insert_placeholder_2, :db_insert_placeholder_3, :db_insert_placeholder_4, :db_insert_placeholder_5, :db_insert_placeholder_6, :db_insert_placeholder_7, :db_insert_placeholder_8, :db_insert_placeholder_9); Array ( [:db_insert_placeholder_0] => 0 [:db_insert_placeholder_1] => php [:db_insert_placeholder_2] => %type: !message in %function (line %line of %file). [:db_insert_placeholder_3] => a:6:{s:5:"%type";s:12:"PDOException";s:8:"!message";s:431:"SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 UPDATE command denied to user 'edulider_baza'@'10.0.78.10' for table 'node_counter': UPDATE {node_counter} SET daycount=daycount + 1, totalcount=totalcount + 1, timestamp=:db_update_placeholder_0 WHERE ( (nid = :db_condition_placeholder_0) ); Array ( [:db_update_placeholder_0] => 1512970645 [:db_condition_placeholder_0] => 686 ) ";s:9:"%function";s:17:"statistics_exit()";s:5:"%file";s:55:"/home/edulider/www/modules/statistics/statistics.module";s:5:"%line";i:73;s:14:"severity_level";i:3;} [:db_insert_placeholder_4] => 3 [:db_insert_placeholder_5] => [:db_insert_placeholder_6] => http://www.edulider.pl/rozwoj/tworzenie-polaczen-sekret-kreatywnosci-inteligencji-i-myslenia-naukowego [:db_insert_placeholder_7] => [:db_insert_placeholder_8] => 54.242.205.33 [:db_insert_placeholder_9] => 1512970645 ) in dblog_watchdog() (line 154 of /home/edulider/www/modules/dblog/dblog.module).