Jeśli jesteś już po lekturze pierwszej części z cyklu „Zarządzanie własnymi talentami”, na pewno rozpoznałeś już wiele swoich umiejętności. Jeśli zaś jesteś tu po raz pierwszy, serdecznie zachęcam do ciekawego doświadczenia, o którym piszę w poprzedniej części artykułu (możesz go znaleźć pod http://www.edulider.pl/rozwoj/samoswiadomosc/zarzadzanie-wlasnymi-talentami-czesc-1)
Czy jesteś już przygotowany do dalszej części podróży i odkrywanie samego siebie?
Zanim wybierzesz się w podróż do przyszłości, przypomnij sobie, jak w poprzednim ćwiczeniu przyporządkowywałeś swoje mocne strony do poszczególnych kategorii – obszarów Twojego życia. Zapraszam Cię do tego, aby sięgnąć ponownie do tych zapisów i szczerze odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Na ile obecnie wykorzystujesz Twoje mocne strony w tych obszarach życia, do których je przyporządkowałeś? Określ proszę w skali 1-10, gdzie 1 to brak wykorzystania, a 10 to maksymalne korzystanie. Jakie masz obserwacje?
- Jakie są Twoje umiejętności, w jakich kategoriach się teraz znajdują? Czy wśród tych umiejętności są takie, które chciałbyś móc wykorzystywać również w innych obszarach życia?
- przykładowo, czy są takie umiejętności, które chciałbyś wykorzystywać w pracy zawodowej, albo w innym obszarze swojego życia? Jeśli tak, dopisz je to tych kategorii i oznacz stopień aktualnego wykorzystania obecnie (skala 1-10) - jeśli w ogóle jeszcze nie wykorzystujesz, wpisz 1.
- Które z Twoich mocnych stron są według Ciebie wykorzystywane za mało?
- Wykorzystanie których chciałbyś wzmocnić i do jakiego stopnia? Czy chcesz wzmacniać wiele z nich, czy tylko wybrane?
- W czym miałoby się przejawiać to większe wykorzystanie tych wybranych Twoich talentów?
Spójrzmy jak to może wyglądać w praktyce. Załóżmy, że omawiamy przykład Weroniki, która jako jedną ze swoich mocnych stron wskazała bardzo dobrą umiejętność robienia zdjęć i przyporządkowała ją do kategorii Przyjaciele, ponieważ najczęściej robiła zdjęcia swoim przyjaciołom. Stopień wykorzystania tej umiejętności w tej kategorii określiła na 5, i na takim samym poziomie chce ją tam pozostawić. Na pytanie czy chciałaby jakieś umiejętności umieścić w dodatkowych kategoriach, uznała, że robienie zdjęć chciałaby dodać do kategorii Praca oraz do kategorii Pieniądze. W każdej z tych kategorii określiła poziom wykorzystania umiejętności robienia zdjęć na 1, a chciałaby docelowo na 6, co dla niej oznaczało, iż chce pracować zawodowo jako fotograf , tak aby część jej dochodów pochodziła właśnie z robienia zdjęć.
Co Ty możesz zrobić dalej? Możliwości jest wiele, jedną z nich jest kontynuowanie w sposób następujący:
- Weź kolejną kartkę i zapisz na niej wszystkie Twoje zidentyfikowane już talenty, ale tym razem ułóż je w kolejności od tych, które lubisz najbardziej, do tych, które lubisz najmniej. Jakie masz obserwacje?
- Które Twoje talenty można ze sobą połączyć i wykorzystywać razem? – pamiętaj, aby w takiej grupie przynajmniej jeden był w czołówce listy tych najbardziej lubianych przez Ciebie.
- W jakich obszarach życia możesz je wykorzystywać?
W naszym przykładzie, Weronika postanowiła, że chce wykorzystywać robienie zdjęć zawodowo. Uświadomiła sobie, że może połączyć tę pasję z umiejętnością pisania i mogłaby na przykład robić i sprzedawać profesjonalne zdjęcia, które wzbogacałby ciekawymi artykułami. Przy okazji zdała sobie sprawę, że chce zapisać się na profesjonalny zawodowy kurs fotografii, aby doskonalić i przy okazji sformalizować swoje umiejętności.
A teraz zerknij ponownie na Twoje zapiski. Zawsze możesz do nich wracać.
Zapraszam Cię teraz do Twojej przyszłości.
Wyobraź sobie, że wykorzystujesz w swoim życiu to, co bardzo dobrze umiesz i lubisz. Jak wygląda Twoje życie? Co robisz? Co mówisz? W jakim otoczeniu jesteś? Jak się w nim czujesz?
Wróć do chwili obecnej. Jeśli coś w wyobrażeniu przyszłości Ci się nie podobało, zmień. Możesz wrócić do poprzednich pytań (a nawet do poprzedniej części), spójrz ponownie na odpowiedzi. Może coś chcesz poprawić, albo czegoś brakuje? Popraw i na nowo przenieś się do Twojej przyszłości.
Jeśli Twój obraz i odczucie przyszłości podoba Ci się, możesz odpowiedzieć na jeszcze kilka pytań:
- W jakim realistycznym terminie jesteś w stanie to osiągnąć?
- Kto jeszcze na tym skorzysta? Na ile te cele są spójne z Twoim systemem wartości?
- Czego potrzebujesz, aby zrealizować te cele? Co należy rozwijać i doskonalić, może potwierdzić formalnie? Jakiej dodatkowej wiedzy potrzebujesz? Jakich dodatkowych umiejętności? Czego jeszcze?
- A co możesz zrobić już dzisiaj, ale lepiej wykorzystywać TWOJE TALENTY?
Zachęcam Cię, abyś zachował notatki z wykonanych ćwiczeń. Twoja lista talentów może się stale powiększać, dlatego warto ją co jakiś czas aktualizować. Powodzenia !
Komentuj przez Facebooka