9 życiowych umiejętności, których nie nauczysz się w szkole

Jak radziś sobie w świecie

Współcześny system edukacji nie pomaga w zdobywaniu kompetencji, które ułatwią radzenie sobie we współczesnym świecie. To raczej relikt przeszłości nastawiony na kształtowanie umiejętności dopasowanych do potrzeb gospodarki industrialnej wieków ubiegłych. Nie umiemy przewidzieć przyszłości, jak więc przygotować dzieci do życia w świecie, który jest nieprzewidywalny i nieznany?

Wymaga to zupełnie innego podejścia do wychowania i edukacji, porzucenia starych pomysłów i kreowania wszystkiego na nowo. Czasem niewiedza może być okazją do tego, by uczyć się nie opierając się na ustalonych metodach, które mogą być już nieaktualne.

Spójrzmy na zestaw podstawowych umiejętności, które dzieci powinny nabyć, tak żeby najlepiej przygotować się do życia i przyszłej pracy.

1. Zadawanie pytań

Kwestią o znaczeniu priorytetowym jest to, by nasze dzieci, jako uczniowie, były w stanie uczyć się na własną rękę. Gdy będą posiadać zdolność samodzielnej nauki, nie będziemy musieli uczyć ich każdej umiejętności osobno. Jedyne czego potrzebują to wiedzieć, że w przyszłości mogą to zrobić same. Jak rozpocząć samoedukację? Pierwszym krokiem w tym kierunku jest zadawanie pytań. Na szczęście dzieci robią to naturalnie - naszą rolą jest zachęcanie ich do tego. Świetnym sposobem jest nagradzanie dzieci za zadawanie pytań, przykładowo pochwałą. Gdy twoje dziecko spotka się z czymś nowym, nieznanym, zadawaj pytania i zbadaj ewentualne odpowiedzi wraz z dzieckiem. Możesz być zaskoczony jak wielu dorosłych zniechęca, czy wręcz hamuje dziecięcą ciekawość.

2. Rozwiązywanie problemów

Umiejętność rozwiązywania problemów jest przydatna w każdym zawodzie. Naucz dziecko odruchu radzenia sobie z prostymi problemami samodzielnie. Nie wyręczaj w tym dziecka - niech spróbuje swoich własnych sił, różnych rozwiązań, a ty nagradzaj te wysiłki. Ostatecznie, twoje dziecko będzie rozwijać wiarę w swoje umiejętności, a wtedy nie będzie takiej rzeczy, której by nie mogło zrobić.

3. Praca w ramach projektów

Ten artykuł jest projektem. Pisanie książki też nim jest. Pracuj nad projektami wraz ze swoim dzieckiem, pozwalając mu zobaczyć, jak działasz, a to pomoże mu robić coraz więcej wykorzystując własne umiejętności. Zyskując pewność siebie, zacznie być bardziej samodzielne. Wkrótce jego nauka będzie tylko szeregiem projektów, którymi będzie bardzo podekscytowane.

4. Odnalezienie pasji

Kierują nami nie cele, dyscyplina, zewnętrzna motywacja czy nawet nagrody, ale pasja. Kiedy jesteś tak podekscytowany, że nie możesz przestać o czymś myśleć, bez wątpienia bardzo się w to angażujesz. Pomóż dziecku znaleźć rzeczy, które je pasjonują - spróbujcie wielu możliwości. Zobacz, które pobudzają je najbardziej i zachęcaj do ich rozwijania. Nie ograniczaj żadnego z zainteresowań - wzmacniaj je.

5. Niezależność

Dzieci powinno się uczyć, aby w coraz większym stopniu liczyć na samych siebie. Oczywiście krok po kroku. Powoli zachęcaj je do robienia rzeczy samodzielnie. Pomagaj im, ale stopniowo coraz mniej, pozwól im popełniać własne błędy. Dodawaj wiary w siebie. Kiedy nauczą się być niezależne, dowiedzą się, że nie potrzebują nauczyciela, rodzica lub szefa, żeby wiedzieć co robić. Będą umieć samodzielnie wyznaczać sobie zadania.

6. Przebywanie w samotności

Zbyt wielu rodziców rozpieszcza swoje dzieci, co czyni je zależnymi od ich obecności. Kiedy dziecko dorasta, nie wie jak być szczęśliwym. Musi znaleźć partnera lub przebywać w gronie przyjaciół. Jeżeli to niemożliwe, odnajduje się w innych rzeczach takich jak zakupy, jedzenie, gry wideo, Internet. Jeśli jednak dziecko uczy się od najmłodszych lat, że może być szczęśliwe także wtedy, kiedy jest samo to gry, czytanie i wyobraźnia stają się jednymi z najcenniejszych umiejętności. Pozwól dzieciom przebywać także w samotności od najmłodszych lat. Daj im trochę prywatności.

7. Współczucie

Empatia to jedna z najważniejszych umiejętności w życiu społecznym. Potrzebujemy jej, aby współpracować z innymi, dbać o ludzi i być szczęśliwym przez uszczęśliwianie innych. Kluczem jest kształtowanie współczucia od młodości. Staraj się być wyrozumiały dla dziecka i dla innych. Pokaż mu czym jest empatia, zadając pytania jak inni ludzie mogą myśleć, co mogą czuć. Wykorzystaj każdą okazję, by pokazać jak łagodzić cierpienia innych, jak być uprzejmym i jak takie działanie poprawi wszystkim samopoczucie.

8. Tolerancja

Zbyt często dorastamy w izolacji, gdzie ludzie są w większości tacy sami jak my (przynajmniej z wyglądu). Gdy po raz pierwszy wchodzimy w kontakt z ludźmi, którzy są inni, może okazać się to dla nas niewygodne, szokujące, a nawet wywoływać strach. Uświadom dziecko, że ludzie bywają różni, zaczynając od różnych ras przez inne seksualności, aż do różnych warunków psychicznych. Pokaż im, że bycie innym jest w porządku. Różnorodność jest tym, co czyni życie pięknym.

9. Radzenie sobie ze zmianami

Jedna z najważniejszych rzeczy, które nasze dzieci muszą dowiedzieć się dorastając w zmieniającej się rzeczywistości to jak radzić sobie ze zmianą w cyfrowym świecie. Stanie się to ich ogromną przewagą w dorosłym życiu. Jest to umiejętność, której każdy wciąż się uczy. Bardzo pomaga ona tym, którzy ją posiadają, zwłaszcza w porównaniu do tych, którzy opierają się zmianom, boją się ich oraz do tych, którzy wyznaczają cele, obmyślają plany i starają się sztywno do nich stosować, zamiast dopasować się do zmieniającego się krajobrazu. Sztywne trzymanie się planu jest mniej przydatne w zmiennym środowisku. Kształtowanie elastyczności u swojego dziecka przy każdej okazji jest bardzo ważne. Pokazywanie mu, że zmiany są dobre i że można się dostosować i dostrzec nowe możliwości, których nie dostrzegano wcześniej, powinno być priorytetem. Życie jest przygodą i niektóre rzeczy mogą pójść nie tak i popsuć to, co zaplanowałeś - jednak jest to część przygody.

Nie możemy powiedzieć naszym dzieciom czego mają się uczyć i wskazać ścieżki, którą mają podążać, ponieważ nie wiemy, co przyniesie przyszłość. Zamiast tego możemy nauczyć je dostosowywać się do obecnych warunków, samodzielnego kształtowania potrzebnych umiejętności tak, aby radziły sobie z tym, co nadejdzie za około 20 lat.