Na czym polega executive search?

Na czym polega executive search?

Executive search to jedna z nowoczesnych, bardzo skutecznych metod wspierających proces rekrutacji nowych pracowników. Dziś przyjrzymy się jej nieco bliżej sprawdzając, czy rzeczywiście warto się takim rozwiązaniem zainteresować i wdrożyć w swojej własnej firmie. Na czym tak właściwie opiera się fenomen tego typ technik? Przekonajmy się!

Executive search – podejście do procesu rekrutacji w nietypowy sposób

Z czym kojarzy nam się standardowy model rekrutacji i poszukiwania nowych pracowników? Z przygotowaniem i opublikowaniem ogłoszenia o pracę oraz czekaniem na  ruch ze strony potencjalnych pracowników – osób aktualnie poszukujących zatrudnienia, zainteresowanych danym stanowiskiem. Takie rozwiązanie ma niestety jednak całkiem sporo negatywnych stron. Przyciąga bowiem ogromne ilości kandydatów, których profil zawodowy często nawet w najmniejszym stopniu nie odpowiada wyszczególnionym wymaganiom w zakresie kwalifikacji i umiejętności. Wciąż można z łatwością znaleźć osoby, które wysyłają swoje CV praktycznie na każdą, czy co drugą dostępną ofertę, licząc na łut szczęścia albo traktując każdą kolejną rozmowę kwalifikacyjną jako świetną okazję do treningu w opanowywaniu stresu i nabieraniu doświadczenia. Zwłaszcza na stanowiskach wyższego szczebla, specjalistycznych oraz managerskich, warto pójść o krok dalej i wdrożyć właśnie program executive search, czyli poszukiwania pracowników niejako na własną rękę!

To pracodawca szuka pracownika, a nie odwrotnie?

Zamiast tracić czas i energię na przeglądanie stert CV i listów motywacyjnych, lepiej celować w konkretne, starannie dobrane na podstawie zaplanowanych kryteriów osoby, które mogłyby idealnie sprawdzić się na danym stanowisku, nawet jeżeli w danej chwili nie szukają one nowej pracy. Brzmi dziwnie? Tak naprawdę to jednak w taki właśnie sposób działa rynek już od wielu lat – pracodawcy docierają do potencjalnych kandydatów (czasami na własną rękę, choć najczęściej korzystając z pomocy agencji rekrutacyjnych i biznesowych, specjalizujących się w środowisku HR, typu Bigram.pl), aby nakłonić doświadczonych, wartościowych i cennych na rynku pracy pracowników do ewentualnej zmiany. Dziś musimy wyjść o krok dalej i jeszcze bardziej się postarać, jeżeli zależy nam na owocnej, zakończonej sukcesem rekrutacji.

Jak przekonać pracownika do zainteresowania się naszą ofertą?

Korzystanie z metody executive search jest bardzo skuteczne, wymaga jednak sporej dawki cierpliwości i samozaparcia. O wiele łatwiej bowiem zaoferować pracę osobie bezrobotnej, czy niezadowolonej ze swojej dotychczasowej pracy, która sama zgłosiła się w odpowiedzi na opublikowane ogłoszenie, niż przekonać osobę do porzucenia swojej firmy, zwłaszcza jeśli do tej pory nawet nie przyszło jej do głowy, że może warto byłoby coś zmienić i podjąć się nowego wyzwania.

Jak zatem się do tego zabrać? Nowoczesne agencje rekrutacyjne mają swoje sprawdzone metody, dzięki którym w jasny i przystępny, a jednocześnie przekonywujący sposób potrafią przedstawić potencjalne korzyści. Oczywiście nie jest żadną tajemnicą, że często kluczową rolę będą odgrywały kwestie finansowe. Wyższe wynagrodzenie to jednak jeszcze nie wszystko. Wielu pracowników czuje lojalność wobec swojego obecnego pracodawcy, zwłaszcza jeżeli pracuje w danej firmie już od wielu lat. Podejmowanie tak dużych zmian nie jest łatwą decyzją, dlatego celem executive search jest wskazanie jak największej ilości niepodważalnych zalet takiego rozwiązania, szczególnie pod względem możliwości rozwoju, pełnego wykorzystania swojego potencjału, wspinania się po szczeblach kariery.

źródło zdjęć: freepik.com