Jak zatrzymać wartościowych pracowników w firmie

pracownik-w-firmie

Dobry, wykwalifikowany pracownik w firmie jest wręcz na wagę złota. Jego znalezienie i zwerbowanie do organizacji to jednak dopiero połowa sukcesu. Warto zastanowić się nad tym jak go zatrzymać w firmie na dłużej i nie dopuścić do tego, by przejęła go konkurencja.

Badania nad zaangażowaniem pracowników

Jak wynika z sondażu ,,Najlepsi Pracodawcy 2012” zaangażowanie pracowników w działania firmy zmienia się wraz ze stażem pracy. Największy entuzjazm da się zauważyć u pracowników, którzy dopiero zaczynają pracę, natomiast najniższy u pracowników ze stażem 2-3-letnim. Pracowników w tym okresie trzeba w sposób szczególny otoczyć opieką, by nie zrezygnowali oni ze swojego miejsca pracy.

zaangazowanie-pracownikow

Źródło: http://www.hrtrendy.pl/2013/02/14/jak-zmienia-sie-zaangazowanie-pracownikow/

Przyczyny odejścia z pracy

Wielu menadżerów i szefów firm stara  się znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego pracownicy odchodzą. Przyczyn może być wiele. Wśród najczęstszych wymienia się:

  • brak perspektyw rozwoju
  • zbyt silne obciążenie pracą
  • brak możliwości otrzymania wyższego wynagrodzenia
  • brak zdolności komunikacyjnych przełożonych
  • zwolnienia kolegów
  • wprowadzanie zmian organizacyjnych bez akceptacji pracowników

Co więc należy zrobić, by zatrzymać cennych pracowników w firmie?

Daj szansę rozwoju

Dużą motywację pracownikom daje możliwość połączenia rozwoju firmy ze swoim własnym. Bardzo wiele mówi się ostatnio o tworzeniu tzw. ,,ścieżek zawodowych”. Pracownik, który wie, że za swoje sukcesy zostanie nagrodzony lepszym stanowiskiem jest w stanie pracować znacznie efektywniej. Trzeba jednak pamiętać o tym, że osoby na dane stanowisko należy dobierać starannie, tak, by nie dokonywać awansu w sposób wymuszony. Istotne są również szkolenia zawodowe. Jeśli pozwalają pracownikowi rozszerzyć swoje horyzonty i zdobyć ciekawą wiedzę w swojej profesji staną się dla niego ważną częścią osobowości.

Nagradzaj za efekty

Jedną z głównych potrzeb pracownika jest docenienie go za jego osiągnięcia. Nagradzać pracownika można na różne sposoby. Jednym z najpowszechniejszych są świadczenia pieniężne: wyższe wynagrodzenie, premia, a także świadczenia socjalne (służbowy samochód, telefon, świąteczne podarunki, darmowe wyjazdy).Jak wynika z badań jeszcze większe znaczenie dla pracownika ma uznanie słowne. Pochwały i gratulacje potrafią dodać pracownikom skrzydeł i sprawić, ze zdwojoną siłą zaczną oni pracować na sukces firmy.

Stwórz przyjemną atmosferę w organizacji

Dla efektywności pracy pracowników bardzo ważne jest również to jak wygląda proza życia codziennego w firmie. Czy jest miejsce na dialog, czy jasno zostały sprecyzowane oczekiwania wobec pracowników, czy okazywany jest im szacunek, czy mogą w sposób swobodny zgłaszać swoje pomysły i zastrzeżenia. Zdecydowanie lepiej pracują Ci, którzy wiedzą że ich pracodawcy im ufają i że mają pewną swobodę decyzyjną. Stres u wielu osób wywołuje zbyt ścisła kontrola. Na zachowanie dobrej atmosfery w firmie składa się również szereg drobiazgów typu: darmowa kawa, herbata, w sposób przyjemny urządzone pomieszczenie do spożywania posiłków w trakcie przerwy itp.

Umowa lojalnościowa

Firmy, które obawiają się wycieku cennych informacji czy rozwiązań zastosowanych w firmie do konkurencji decydują się często na zawarcie z pracownikiem tzw. ,,umowy lojalnościowej”. Wiąże ona na czas trwania stosunku pracy pracownika z daną firmą. Niedotrzymanie jej warunków wiąże się z wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami. Takie umowy występują w różnej formie. Niektóre zakazują współpracy czy też odejścia do innej firmy w czasie trwania stosunku pracy, inne zobowiązują pracownika do zwrotu kosztów odbytego szkolenia w przypadku rezygnacji z pracy czy zwrócenia w trybie natychmiastowym całej kwoty pożyczonych w zakładzie pieniędzy.

Zatrzymanie wartościowych pracowników ma niebagatelne znaczenie biorąc pod uwagę fakt, że koszty przeprowadzenia rekrutacji oraz wdrożenia go w jego obowiązki są dość wysokie. Dbałość o pracownika zawsze jest inwestycją opłacalną, gdyż dobry, zmotywowany pracownik to najlepsza wizytówka firmy. Jest bardziej kreatywny, wydajny, co przekłada się na sukcesy, które odnosi firma. Pracodawcy stosują różne sposoby, by zatrzymać pracowników w firmie: finansowe i pozafinansowe. Najważniejsze jednak wydaje się to, by dopasować sposób wiązania konkretnego pracownika z firmą do jego potrzeb. Na pewno przydatna w tym aspekcie będzie pomoc managera.