Manipulacja w pracy- techniki

manipulacja-w-pracy

Z manipulacją mamy do czynienia każdego dnia. Wiele osób nie potrafi sobie z nią radzić. Zwłaszcza jest to trudne w miejscu pracy, w związku ze strachem przed zwolnieniem. Zmanipulowani możemy zostać zarówno przez pracodawców jaki i wyższą kadrę kierowniczą czy współpracowników. Z jakimi technikami manipulacji możemy się spotkać w miejscu pracy?

Wzbudzenie poczucia winy

Technika ta polega na poruszeniu sumienia pracownika i obarczeniu go odpowiedzialnością za pewne niepowodzenie w firmie. Nawet jeśli pracownik wie, że dane przewinienie nie jest tylko jego winą to jednak stopniowo zaczyna to traktować jako wyłącznie swoją porażkę. Taki pracownik z poczuciem winy staje się dobrym celem manipulacyjnym, gdyż jest znacznie bardziej uległy. Po pewnym czasie jest w stanie zgodzić się na liczne ustępstwa byle tylko zadowolić drugą stronę. W takim stanie pracownik jest w stanie zrezygnować nawet z bardzo ważnych dla siebie rzeczy.

Wzajemność

Od dziecka wychowywani jesteśmy w przeświadczeniu, że otrzymując coś od kogoś jesteśmy zobowiązani, by naszemu darczyńcy spłacić dług wdzięczności. Niewielka premia, prezent od pracodawcy czy przysługa wyświadczona przez współpracownika w pewien sposób zobowiązuje, by powstały dług spłacić. Tym samym jesteśmy w stanie zgodzić się na pracę po godzinach, wyręczenie kogoś z jego obowiązków czy wzięcie na siebie dodatkowych zajęć. Potwierdzają to również wyniki badań, których tematem były manipulacja w pracy, a dokładniej w negocjacjach:

regula-wzajemnosci

Źródło: http://www.ankietka.pl/wyniki-badania/58431/manipulacja-w-negocjacjach.html

Zaangażowanie i konsekwencja

Wiele osób z nas ma w sobie bardzo silną potrzebę pokazania siebie jako osoby działającej w sposób spójny i konsekwentny. Tym samym pracownik, który zdecyduje się na wykonanie jakiegoś zleconego zadania i dodatkowo o fakcie, że ma tego dokonać dowiedzą się współpracownicy będzie bardziej starał się wykonać zadanie najlepiej jak umie, by nie ucierpiał na tym jego autorytet.

Wywieranie presji bez przyczyny

To kolejna technika manipulacyjna, która wywołuje stres w pracy. Takie wywieranie nacisku na pracownika często odbywa się nie w sprawach priorytetowych, ale właśnie w błahych, tam gdzie nie jest potrzebny aż tak silny nacisk. W tej sytuacji pracownik musi stale się kontrolować, , nie może się spóźniać, ani popełniać błędów, czuje się ciągle krytykowany.

Społeczny dowód słuszności

Ta technika manipulacyjna jest często stosowana w sytuacji narzucenia pracownikowi dodatkowych obowiązków czy też przeprowadzania zmian, które mogłyby w pracowniku wzbudzić sprzeciw. Powołując się więc na innych pracowników, a mianowicie na ich zgodę na dane warunki czy możliwość wykonania przez nich danego zadania okazuje się, że trudno jest przedstawić wtedy swoje własne zdanie. Ciężko jest stanąć w opozycji i nie zgodzić się na coś na co inni się zgodzili. W rezultacie pracownik przystaje więc na dane warunki, choć w przeszłości na pewno by się na nie nie zgodził.

Sympatia

Z reguły znacznie ciężej jest odmówić nam wyświadczenia przysługi czy też wykonania jakiegoś zadania osobie, którą darzymy sympatią. Atrakcyjność pod względem fizycznym, częste kontakty również poza miejscem pracy, wskazywanie na podobieństwa, przykładowo wspólne zainteresowania wpływa na to, że po jakimś czasie między pracodawcą, a pracownikiem może nawiązać się nic sympatii. Wspólna zabawa na imprezach zakrapianych alkoholem sprawia, że na linii szef- pracownik rodzi się zaufanie. W pracy znacznie ciężej będzie odmówić wykonania zadania komuś, kto okazał się ,,fajnym kumplem” .

Ingerowanie w prywatność

To niezwykle perfidna technika manipulacyjna, która ma na celu zmiękczenie pracownika. To w jaki sposób spędzamy czas wolny, jak się ubieramy czy z kim spotykamy nikogo nie powinno obchodzić, gdyż są to nasze prywatne sprawy, jednakże nie zawsze tak jest. Okazuje się bowiem, że niejednokrotnie szefowie dokonują ataków na osobę, w który wmieszane są sprawy osobiste pracownika. Złośliwe komentarze i ataki na sferę prywatną są w stanie wytrącić pracownika z równowagi, sprawić, że stanie się bardziej nerwowy, a przez to nie skupi się na meritum danej, omawianej sprawy.

Przeszkadzanie

To technika, która ma celu sprawienie, że osoba manipulowana poczuje się bardzo mało komfortowo. Przeszkadzanie może się odbywać na wielu różnych poziomach: poprzez bombardowanie różnymi bodźcami, ciągłe przeszkadzanie w wykonywaniu powierzonych zadań, walkę z nieodpasowanym do potrzeb firmy. Powoduje to roztrojenie pracownika, nerwowość, a przede wszystkim brak skupienia na tym co jest  istotne.

Lekceważenie pracownika

To metoda, w której stawia się na brak szacunku wobec wykonywanych zadań przez pracownika, odbiera się mu ważniejsze projekty, nie uwzględniania jego opinii w sytuacji przeprowadzanych zmian. Ciągłe podważanie kompetencji pracownika może sprawić, że w końcu sam przestanie on w siebie wierzyć, poczuje się pominięty i zatraci poczucie swojej własnej wartości, jako osoba, która wszystko robi źle.

Manipulacja w pracy jest zjawiskiem częstym. Tak naprawdę to od ciebie będzie zależało w jakim stopniu komuś na to pozwolisz. W manipulacji zawsze liczy się to że musisz przegrać, że jesteś na straconej pozycji. Manipulacji w pracy w szczególności ulegają osoby nieśmiałe o niewielkim doświadczeniu życiowym, często z niskim poczuciem własnej wartości, które nie są odporne na stres.  By móc skutecznie oprzeć się manipulacji niewątpliwie potrzebny jest spójny, nienaruszalny system wartości oraz wiedza na temat siebie i własnych odczuć. Ważna jest również umiejętność oddzielania swoich własnych emocji od podejmowania decyzji. Dzięki temu będzie można skuteczniej przygotować linię obrony.